Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw heeft bij de vervanging van de Damwanden langs de Eem emissieloos bouwen geïntegreerd. Er werd bewust gekozen voor water-wegtransport vanwege:
- De voordelen bij grotere volumes
- De betere bereikbaarheid van het project over rivier de Eem. Het benadrukt de ambitie om in duurzame oplossingen te denken.
- Een duurzamere oplossing
UITDAGINGEN IN EMISSIELOOS BOUWEN
De inzet van emissieloos materieel vraagt om inzicht in de mogelijkheden voor laadinfrastructuur, maar ook voor eigen kennis en ervaring. Vertrouwen tussen onze medewerkers en de opdrachtgevers is hierin cruciaal, net als de mogelijkheid om meerdere scenario’s vooraf goed samen te overdenken en te optimaliseren. Dit heeft onder andere geleid tot de bewuste keuze kleinere optimalisaties, zoals het gebruik van bouten in plaats van lassen, die zowel emissieloos, losmaakbaar én herbruikbaar zijn.
HET BELANG VAN LAADPUNTEN
De grootste uitdaging was het realiseren van een laadpunt voor emissieloos, elektrisch materieel. Doordat er in het proces ruimte werd geboden voor onder andere tijd en aanpak, is er een optimaal scenario tot stand gekomen. Hierbij werd zowel voor de voortgang, uitvoeringszekerheid en het budget zekerheid geboden.
Beslissingen over het gebruik van elektriciteit of waterstof die zelfstandig of verbonden aan bestaande infrastructuur is, als de invloed op veiligheid, tijd en kosten moeten goed worden uitgelegd. Hoewel de basis van het vak niet veranderd, maken nieuwe randvoorwaarden en uitgangspunten het bepalen van de meest efficiënte werkmethode opnieuw uitdagend. Vakmanschap, kennis en ervaring blijven hierbij doorslaggevend.
DE VOORDELEN VAN WATERTRANSPORT
De locatie is moeilijk bereikbaar over de weg. Ook voor projecten waar wegtransport wel een optie is, wordt steeds vaker overwogen of de impact van wegtransport opweegt tegen een "project-modal-shift". Zeker bij grotere volumes en gewichten.
Deze afweging wordt al jarenlang gemaakt, mede omdat er een eigen laad- en losvoorziening en opslagterrein van Van den Biggelaar aan de Maas is. Transport over water blijkt dan vaak het meeste effect te hebben bij grotere volumes en gewichten. In deze transitiefase blijft kritisch gekeken worden naar materieel- en laadinfrastructuurzekerheden.
DUURZAAMHEID VRAAGT DURF, LEF EN SAMEN LEREN
Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw heeft een ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling die vraagt om proactieve verandering. Lef bij opdrachtgevers om uitdagingen aan te gaan en de ruimte voor deze projecten te bieden, bij medewerkers om met nieuwe ideeën en werkwijzen te komen en bij de directie om te investeren om te kunnen blijven leren. Projecten zoals deze geven daarbij de kans om te leren, te verbeteren en daarmee ook successen te realiseren.
LES VOOR DE TOEKOMST
Een belangrijke les voor waterbouwers is dat met de juiste werkmethoden veel meer rendement uit elektrisch materieel gehaald kan worden dan vaak gedacht wordt. De noodzakelijke transitie of verandering kan met de juiste middelen eenvoudig gerealiseerd worden. Door open communicatie, zowel intern als extern, kunnen we snel schakelen en zo zorgen voor snellere en vooral duurzamere verbeteringen in het ontwerp- en bouwproces.
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom goederenvervoer over water? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Door je aan te melden voor de coalitie ga je akkoord met de intentieovereenkomst
Niels Bohrweg 121
3542 CA, Utrecht
Info@portofutrecht.nl
www.portofutrecht.nl
NL79 RABO 0353 3703 12
Omzetbelastingnummer: 859055760B02
BTW-Identificatienummer: NL859055760B02